שנת תשפ"ד| שבת פרשת פנחס
שו"ת במראה הבזק: אזכרה להורים לא יהודים
(מתוך ח"א)
קינשאסה, זאיר Kinshasa, Zair אב, תש"ן
שאלה האם ניתן לעשות אזכרה בביכ"נ לאימו (שאינה יהודיה) של יהודי גר? (כמובן, שאזכרה פירושה אצל בני הקהילה כאן: ד"ת, ברכות, אשכבה וקדיש)?
תשובה אם מדובר באדם שהתגייר כהלכה, והריהו יהודי כשר לכל דבר, יכול הוא עקרונית לומר קדיש אחרי הוריו. והוא הדין לעלות לתורה או לברך ברכות הנהנין בציבור1, אף שאין בזה תועלת כלאביו ולאימו היהודים2. ואפילו אשכבה ניתן לומר, תוך הבלעת איזכור שם הנפטר3.
אבל, למעשה, יש לעשות הבחנה באופן האזכרה. ואין לעשות את כל הדברים הנ"ל, אלא רק חלקם. כדי, שיהא ניכר הבדל בין נשמות יהודים לנשמות של גויים.
_______________________________________________________ 1 הגר"ע יוסף, יחווה דעת ו', סימן ס' ובילקוט יוסף על אבלות, עמ' רכ"ג. 2 בספר חסידים כתוב: "גר המבקש על אביו ואמו, לא יועיל להקל בדינם" (סי' תש"צ). 3 ואע"פ שהגר אינו מתיחס בייחוס משפחתי להוריו — גם אם התגיירו — משום שגר שנתגייר כקטן שנולד דמי, מ"מ רשאי להזכיר נשמותיהם אף שאינו מתאבל עליהם.
ארץ חמדה – קישור לשו"ת במראה הבזק באתר
 לראש העמוד
 הדפסת עמוד
 שליחת קישור לחבר
|